oktober 19, 2021
sötpotatis

Är Sötpotatis Nyttigare Än Vanlig Potatis?

Potatis är världens mest konsumerade livsmedelsgröda, efter bara ris, vete och majs när det gäller konsumtion. Potatis odlades först för cirka 10 000 år sedan i Sydamerika.

Nu har odlingen av denna mångsidiga knöl spridit sig över hela Europa, Asien och Afrika under de senaste fem århundradena. Potatis odlas för närvarande i mer än 160 länder, med en global genomsnittlig förbrukning per capita på 33 kg per år.

Sötpotatis Fakta

Sötpotatis finns i olika former och storlekar. Med en årlig global produktion på nästan 100 miljoner ton är sötpotatis en av de största matgrödorna i tropiska och subtropiska länder. Även om sötpotatis har sitt ursprung i de tropiska Amerika, producerar asiatiska länder idag cirka 75% av denna gröda. Sötpotatis har det bästa energiutbytet per hektar av någon av de stora matgrödorna som odlas i fattigare länder. Den har en hög tolerans för dåligt väder och växande förhållanden. Sötpotatis är en viktig näringskälla, särskilt i underutvecklade länder, eftersom de innehåller mycket vitaminer och mineraler och innehåller mycket stärkelse.

Vanlig Potatis vs. Sötpotatis

Även om både söt och vanlig potatis är knölrotfrukter, skiljer de sig i näring, utseende och smak. De kommer från olika växtgrupper, ger olika näringsämnen och har olika effekter på ditt blodsocker.

Sötpotatis är vanligtvis brun i färgen med orange kött, även om de också kan vara lila, gula eller röda. Vanliga potatisar finns i en mängd olika färger, inklusive brun, gul och röd, och innehåller vit eller gul hy. Nedan har vi presenterat några mycket viktiga aspekter av när du kan äta mat eller skapa en näringsetikett för dina sötpotatisprodukter.

Sötpotatis Kalorier för viktminskning

Viktminskning på grund av högt fiberinnehåll i sötpotatis

Sötpotatis innehåller mycket fiber, vilket kan hjälpa till att gå ner i vikt och minska fett i magen. Sötpotatis höga fiberinnehåll gör att du känner dig ”mätt” efter en måltid, vilket hjälper dig att hålla en kaloribegränsad kost. Resistent stärkelse är en annan typ av fiber som finns i rotfrukterna. En kost med hög resistent stärkelse har visats i flera försök för att minska risken för fetma. Sötpotatis hjälper till att undvika förstoppning och främjar smidig matsmältning på grund av deras höga fiberinnehåll.

Fiber är också probiotiskt, vilket innebär att det ger mat för de goda bakterierna i magen. När dessa bakterier är vid god hälsa kan de möjliggöra en effektivare hantering av dina blodsockernivåer, vilket minskar hunger och matlust. Med andra ord så är sötpotatis ett fantastiskt tillskott till din måltidsstrategi.

Viktminskning på grund av mättnadseffekt av sötpotatis

När de äts som en del av en hälsosam balanserad kost kan lika mycket potatis (även vitpotatis) vara mer mättande än ris eller pasta. Det här är perfekt med tanke på att sötpotatis och vitpotatis har färre kalorier än ris och pasta, så att du kan konsumera lite mer för samma kaloriintag. Så att ersätta potatis eller sötpotatis med andra stärkelsehaltiga kolhydrater är ett snabbt och enkelt sätt att minska kalorierna medan du håller dig mättare.

Viktkontroll på grund av minskat kaloriintag av SP

Sötpotatis innehåller mycket kalorier, så de kan ingå i en viktminskningsdiet. Sötpotatis sägs ha cirka 86 kalorier per 100 g och ungefär 100 kalorier per maträtt. En ungefär lika stor mängd (100 g) skalad potatis innehåller dock cirka 110 kalorier per portion, eller 400 kalorier totalt. Sötpotatis har högt vatteninnehåll, vilket är en annan anledning till att de är god mat för viktminskning. På den glykemiska indexskalan anses de också vara låga. Enligt forskning har diabetiker som konsumerar sötpotatis färre låga blodsockerepisoder och har mindre insulinresistens. En bra rekommendation är att använda en kaloriräknare när du beslutar om nästa steg som din klient ska ta.

Bibehålla vikten genom att kontrollera blodsockernivån från sötpotatis

Sötpotatis, när den kokar, höjer inte ditt blodsocker så mycket som andra stärkelsehaltiga kolhydrater som bröd, ris eller pasta gör på grund av deras fiber, liksom den lilla mängd protein och fett de levererar. Om de är bakade eller rostade är det dock inte sant.

Detta är viktigt eftersom hormonet insulin reglerar dina blodsockernivåer. När dina blodsockernivåer stiger, stiger dina insulinnivåer som svar, vilket sänker blodsockernivån (vilket gör att din kropp lagrar allt överskott av socker som kroppsfett).

Din kropp kan börja ignorera insulin med tiden, vilket kräver högre doser insulin för att uppnå samma blodsockersänkande effekt. Insulinresistens är ett tillstånd som har relaterats till inte bara viktökning utan också typ två diabetes och hjärtsjukdomar.

Att upprätthålla en jämn blodsockernivå hjälper till att se till att ditt insulin och andra hormonnivåer är där de behöver vara för att förhindra att du går upp i vikt.

Några andra hälsofördelar med sötpotatis jämfört med vanliga potatisar

  • Sötpotatisens antioxidant och fiberrika natur är fördelaktigt för en frisk tarm, och de främjar tillväxten av friska och goda tarmbakterier.
  • Extrakt av sötpotatisskal och apelsinsötpotatis har rapporterats ge cancerframkallande effekter på grund av närvaron av antioxidanter i dem.
  • Sötpotatis har en hög mängd betakarotener i sig, och i kroppen omvandlas dessa betakarotener till vitamin A och används också vid framställning av ögats ljusdetekterande receptor. Således hjälper allt detta till förbättrad syn och bättre ögonhälsa.
  • Sötpotatis har också förmågan att på något sätt förbättra hjärnans hälsa genom att minska risken för inflammation och därmed förhindra mental nedgång.
  • Som beskrivits tidigare är sötpotatis en rik källa till betakarotener som omvandlas till vitamin A. Detta vitamin A främjar en sund immunförsvar och gör det möjligt att bekämpa infektioner på rätt sätt.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *