Om du sa att du ville bli en influencer för 15 år sedan skulle du få mycket förvirrade blickar. Men i dag är det inte bara möjligt att bli en livsmedelsinfluencer, det är också en potentiellt lukrativ verksamhet.
Chansen att skapa spännande innehåll för tittare eller läsare, bygga relationer med varumärken du älskar och kontrollera din egen dagliga verksamhet är tilltalande för många. Att få dina måltider att se perfekta ut är dock inte så lätt som de främsta influencers får det att se ut!
För att vara inflytelserik inom ett ämne av intresse måste du för det första etablera någon form av auktoritet och trovärdighet. Vi ska prata om hur du kan göra det om en stund, men för tillfället, om du har drömmar om att leva livet som matinfluencer, är här de steg du bör ta för att komma igång.
Välj din plattform
När du har bestämt vilken typ av innehåll du ska skapa måste du bestämma hur du ska dela det. Det finns en mängd olika plattformar där ute som du kan använda för att bygga upp din publik.
En skriven blogg på din egen webbplats ger dig möjlighet att gå på djupet med beskrivningar, förklaringar och storytelling, eftersom det inte finns någon ordbegränsning. Dessutom kan du anpassa webbplatsens utseende med egen design.
På YouTube kan du göra detaljerade ”hur man gör”-videor för att visa matlagningstekniker, eller så kan du ta med dig dina följare när du äter dig fram genom din stad.
Leende kock i uniform står i köket och skär lök medan han filmar sig själv för en blogg.
En matpodcast är ett utmärkt sätt att intervjua kockar och kockar, fördjupa sig i livsmedelsvetenskap, dela med sig av tips om matkombinationer och mycket mer. Dessutom kan dina lyssnare följa med när de gör förberedelser i sina kök eller pendlar till jobbet.
Instagram är populärt bland både matinfluencers och restauranger på grund av sin mycket visuella karaktär. Om du hoppas på att göra samarbeten med restauranger ska du överväga att använda Instagram! För att då få cred i början och restauranger att sammarbeta med dig är det viktigt att ha många följare och likes, om du är intresserad av att köpa instagram likes så finns det vägar att gå!
Tänk på att du inte är begränsad till en enda plattform. Faktum är att en strategi med flera plattformar ofta är bättre för att nå en större publik. Du kanske bestämmer dig för att starta en matlagningsblogg och använda Facebook för att bygga upp en följarskara och marknadsföra din blogg.
Välj din stil
Det finns flera unika typer av skapare under paraplyet ”matinfluencer”.
Vissa influencers utvecklar sina egna recept och delar motsvarande instruktioner och foton på nätet. Andra marknadsför lokala restauranger och tar munväckande bilder av tillagade rätter från kocken. Och vissa kombinerar mat med resor och reser över hela världen för att hitta den bästa maten i varje land.
Många väljer också att fokusera på specifika nischer som veganska restauranger, lokala kaféer eller snabba recept för vardagskvällar. Att välja en smal nisch kan hjälpa dig att få en mer intim kontakt med din målgrupp. Om du till exempel delar med dig av glutenfria recept kan du bli en go-to influencer för personer med glutenintolerans. Om du bara handlar om de senaste superfood-modevarelserna kan du skapa dig en nisch inom det området eftersom människor engagerar sig i ditt innehåll.
Men tro inte att du måste börja med allting på en gång! Det är okej att börja med en primär plattform där du lägger upp det mesta av ditt innehåll och lägga till ytterligare marknadsföringskanaler allteftersom du gör framsteg.